Vuoden museopedagoginen teko –palkinto 2017 Keuruulle

Vuoden museopedagoginen teko –palkinto 2017
Minä ja muotokuva – keuruulainen taidehistoria tutuksi -taidekasvatuspaketille

Keuruun museo haki Kiasmasta Helsingistä viime viikon torstaina Pedaali ry:n arvostetun Vuoden museopedagoginen teko –palkinnon, joka myönnettiin 2017 Minä ja muotokuva – keuruulainen taidehistoria tutuksi -taidekasvatuspaketille.
Idea lähti liikkeelle syksyllä 2015 2 D:n vanhempainillassa, ja on siten luokanopettajan, koululaisten ja heidän vanhempiensa yhteinen idea! Keuruun museon sai vuonna 2016 Museoviraston kokeilutonni -avustuksen Minä ja muotokuva -hankkeeseen 1 000 €. Minä ja muotokuva – keuruulainen taidehistoria tutuksi -pilottityöpaja toteutettiin Kivelän 1.-2. luokkalaisten kanssa koulutyönä.

Vuoden museopedagoginen teko palkinto 2017Kunniakirja ja Veera Tammisen suunnittelema palkintolautanen ovat nähtävillä Keuruun museon näyttelysalin vitriinissä.

Minä ja muotokuva – keuruulainen taidehistoria tutuksi –taidekasvatuspaketti

Keuruulla 1800-luvun lopussa Akseli Gallen-Kallelan (1865-1931) maalamat muotokuvat ovat vanhimpia keuruulaisia muoto- ja kansankuvia. Gallen-Kallela etsi aitoa ja koskematonta keskisuomalaista luontoa ja löysi Keuruun retkillään henkilöitä ja maisemia, jotka sopivat kuvaamaan kaikkien suomalaisten tuntoja ja tunnelmia. Gallen-Kallela matkasi ensimmäisen kerran Keuruulle elokuussa 1884 ollessaan vielä opiskelija. Viimeinen ja neljäs käynti ajoittuu vuodelle 1930.
Hankkeen tarkoituksena on tutustua keuruulaiseen taidehistoriaan. Keuruun koulujen 4. luokkalaisille järjestetään työpaja, jossa Gallen-Kallelan Keuruu -aiheisiin muotokuvamaalauksiin ja niiden taustoihin perehdytään teoskuvia yhdessä ja ryhmissä katsomalla.

Koululaisten kanssa tehdään retket Gallen-Kallelan teosten maisemiin ja maalauspaikoille mm. Keuruun Ekolaan ja Keuruun vanhaan kirkkoon sekä Serlachius-museot Göstaan aitojen taideteosten äärelle.

Palkinnonluovutus Kiasma Helsinki

Työpajassa valokuvataan Akseli Gallen-Kallelan teokset lasten esittäminä sisällön ja lasten oman tulkinnan mukaan. Kuvaustapa, lavastus ja rekvisiitta viittaavat maalausten sommitelmiin, kuten teoksen Tyttö Keuruun kirkossa (1889). Valokuvat kuvataan joko ulkona, autenttisissa paikoissa tai rakennetaan teosten viitteellinen ympäristö.

Kuvassa palkintojenjakotilaisuudessa Kiasmassa vas. valokuvaaja Satu Kajosmäki, museonjohtaja Ritva Pulkkinen ja Pedaali ry:n puheenjohtaja Maiju Tuisku sekä Kivelän koulun pilottihankkeessa olleita koululaisia. Kuva Leena Jaskanen.

Minä ja muotokuva -taidekasvatuspaketin yhteistyökumppanit

Museomme museopedagogisen toiminnan organisoimisessa vaaditaan paljon sitoutuneita yhteistyökumppaneita.

Tiimi:
- Koululaisyhteistyössä mukana vuonna 2016 pilottihankkeessa olivat Kivelän koulun silloiset 1. ja 2. luokkalaiset ja vuonna 2017 kaikki Keuruun koulujen 4. luokkalaiset.
- Keuruun kulttuuritoimi, Keuruun koulut
- Valokuvaaja Satu Kajosmäki
- Keuruun 4H-yhdistys
- Gallen-Kallelan Museo
- Serlachius-museot Gustaf ja Gösta
- Keuruun museon amanuenssi, taidehistorioitsija FM Teija Lammi

Koulujen alkaessa Keuruun museo pitää Minä ja muotokuva taidekasvatus -pakettiin osallistuneille ja pilottihankeen koululaisille juhlatilaisuuden Kivelän koululla.

Pedaalin ry:n perustelut palkinnonsaajalle 8.6.2017:

Keuruun museon Minä ja muotokuva -paketin tarkoituksena on tutustuttaa oppilaat keuruulaiseen taidehistoriaan ja kotiseutuun itse kokemisen, valokuvaamisen ja tekemisen kautta. Hanke alkoi kouluyhteistyön pilottihankkeena Museoviraston Kokeilutonni-avustuksen turvin tammikuussa 2016 ja on sittemmin laajentunut yhteistyöhön mm. Gallen-Kallelan Museon, Serlachius-museoiden ja useiden keuruulaisten kulttuurialan toimijoiden kanssa. Hankkeen päätyttyä Keuruun kaupungin kulttuuritoimi otti Minä ja muotokuva -paketin osaksi kulttuurikasvatusohjelmaa, jonka osana siihen osallistuu vuosittain koko 4.-luokkalaisten ikäryhmä.

Pedaalin hallituksen perusteina Minä ja muotokuva -taidekasvatuspaketin palkitsemiselle olivat hankkeen aito osallistavuus sekä oppiaineiden ja kulttuurilaitosten rajoja ylittävä monipuolisuus. Poikkeuksellisena nähtiin myös museon ulkopuolelta lähtenyt idea, joka yhteisen tekemisen kautta on vakiintunut osaksi museon pysyvää toimintaa ja kaupungin kulttuurikasvatussuunnitelmaa. Hanke sitoo yhteen museo- ja kouluopetuksen informaalit ja formaalit oppimisympäristöt ja kytkee opetuksessa Keuruun historian osaksi laajempaa historiallista kontekstia.
Voittajan ohella Pedaali ry halusi tänä vuonna muistaa kunniamaininnalla 15 museon yhteistä Turvapaikkana museo -hanketta esimerkkinä museoiden nopeasta reagoinnista ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen kysymykseen.

Palkinnon aiemmat voittajat löytyvät Pedaalin www-sivuilta www.pedaali.fi.
Katso myös Keuruun museon Facebook ja Pedaali ry:n Facebook sekä Suur-Keuruun uutinen 12.6.2017.

Keuruun museo kiittää Keuruun koululaisia ja koko taidekasvatuspaketin tiimiä!

Keuruun museon Minä ja muotokuva –pakettia tarjotaan myös aikuisryhmille ja matkailijoille. Monipuolinen kotiseutua, Keuruuta ja taidehistoriaa esittelevä paketti on tilattavissa räätälöitynä ryhmille. Ryhmäpaketti tulee museon ohjelmistoon pysyvästi ja tiedot siitä on sivuillamme syksyyn mennessä. Ole yhteydessä museoon, jos haluat ryhmällesi kokemuksellisen taidematkan jo kesällä 2017!

Ritva Pulkkinen
museonjohtaja

Keuruun museo
Tutustu näyttelytarjontaan ja museotyöhön www.keuruunmuseo.fi