Keurusselän alueella (Jämsä, Keuruu, Kuhmoinen, Mänttä-Vilppula, Ruovesi, Virrat) otetaan käyttöön Ruokaviraston 17.3.2020 antamat ohjeet kunnallisten eläinlääkäripalvelujen kriittisten tehtävien turvaamiseksi koronavirus COVID-19-erityistilanteessa. Ohjeiden tarkoituksena on vähentää väestöön kohdistuvaa tartuntapainetta.

Koronavirus COVID-19 ei nykytiedon mukaan tartu eläimestä ihmiseen.

Ensisijaisesti hoidetaan

• kiireelliset tuotantoeläinsairaudet
  • kaikkien tuotantoeläinten hedelmällisyyshoidot ja vasikoiden nupoutukset hoidetaan resurssien mukaan
  • terveydenhuoltokäynnit pyritään tekemään valtakunnallisten terveydenhuolto-ohjelmien ohjeistuksen mukaisesti

Tilakäynneillä ainoastaan välttämättömät henkilöt osallistuvat eläimen hoitotapahtumaan. Henkilöt, joilla on koronavirus -tartuntaan viittaavia oireita, eivät voi olla paikalla hoitotapahtumassa.

Kiireellisessä seuraeläinvastaanottotoiminnassa

• kiireelliset tapaukset pyritään mahdollisuuksien mukaan ohjaamaan yksityisille eläinlääkäreille. Jos tämä ei ole mahdollista, ne hoidetaan kiireellisten tuotantoeläinkäyntien jälkeen.
  • asiakkaat huomioivat yleiset käsienpesuohjeet ja ohjeet yskimisestä ja aivastamisesta
  • vain yksi henkilö tuo eläimen vastaanotolle
  • potilaan tuojalla ei saa olla tartuntaan viittaavia oireita
  • asiakkaat odottavat ulkotilassa, mikäli mahdollista

Kiireettömät tuotanto- ja seuraeläintapaukset siirretään myöhempään ajankohtaan.

Ohjeistusta tullaan päivittämään eläinlääkintähuollon resurssien riittävyyden mukaan.

Eläinlääkäripalvelujen ensisijaisena tavoitteena poikkeusoloissa on varmistaa elintarvikehuoltoa. Eläinlääkäripalvelut ja eläinlääkäreiden valvontatyö ovat yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisiä tehtäviä.

Lisätietoja antaa ympäristöterveyspäällikkö Anne Vornanen, puh. 0400 328 322 tai sähköp. Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.