Keuruun kaupungin voimatiimi palkittiin keskiviikkona 31.3.2021 yhtenä vanhustyön parhaana työyhteisönä. Kilpailuun osallistui kaikkiaan 282 työyhteisöä ympäri Suomea. Kolme parasta palkittiin. Järjestäjänä toimi Vetovoimainen vanhustyö –hanke, joka selvittää vanhustyön veto- ja pitovoimatekijöitä, sekä kehittää hankkeen puitteissa menetelmää työyhteisöjen valmentamisen tueksi.

Voimatiimin siivitti voittoon työntekijöiden kirjoittama kuvaus työyhteisöstä, jossa onnistumisen ilot jaetaan ja tuetaan toisia haasteiden edessä. Jokainen kehittää omaa osaamistaan asiakkaiden parhaan mahdollisen tuen varmistamiseksi. Lisäksi 12 työntekijän tiimin monialainen yhteistyö on sujuvaa, jouhevaa sekä mahdollistaa toinen toisiltansa oppimisen.

Voimatiimi on monialainen työyhteisö, joka koostuu eri alan ammattilaisista. Työntekijät tekevät palvelu- ja hoidon tarpeen arviointia, asiakkaiden hyvinvointia edistäviä kotikäyntejä ja järjestävät tarpeen mukaisia palveluita kotiin. Kilpailun tuomaristossa herätti ihastusta asiakas- ja voimavaralähtöinen työote, jossa asiakkaan kohtaaminen, kuulluksi tuleminen ja oman näköisen elämän tukeminen ovat keskiössä.

Motivaation voimatiimiläiset löytävät siitä, kun asiakkaiden hyvinvoinnissa tapahtuu positiivisia muutoksia ja haasteisiin löytyy ratkaisu. Myös muu tiimi tuo iloa työhön.
- Olemme ylpeitä tiimistämme, joka innostaa itse itseään. Tähän tiimiin on hyvä kuulua, tiimiläiset kuvaavat.
Lisäksi voimatiimiläiset kiittelevät esimiehiään, joita he hakemuksessaan kuvasivat innostaviksi, luottaviksi ja kehittämismyönteisiksi. Kiitosta sai myös työntekijöiden jaksamista tukeva johtaminen.

Voimatiimi on kehittynyt työntekijälähtöisesti vuodesta 2013 ja sen työntekijämäärä on kasvanut vuosien varrella. Tänä vuonna voimatiimissä on aloittanut toinen palveluohjaaja ja käynnistynyt senioripuhelintoiminta. Voimatiimissä tehdään työtä ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämiseksi ja kokeillaan ketterästi erilaisia toimintatapoja. Viime vuonna vanhusten viikolla tiimiläiset jalkautuivat keuruulaisten kauppojen auloihin ja koronatilanteen salliessa tänä kesänä suunnataan etsivän vanhustyön hengessä torille.

Kuvassa näkyvät Voimatiimin jäsenet

Kuvassa vasemmalta lähtien fysioterapeutti Kiia Räsänen, voimavarahoitaja Kirsi Verlin, fysioterapeutti Elina Tikkala, palveluohjaaja Kati Somppi, fysioterapeutti Kaisu Mäenpää, kotihoitopäällikkö Riikka Röppänen, kotiutussairaanhoitaja Riitta Valo, palveluohjaaja Kirsi Saarelainen, muistikoordinaattori Karita Saarilampi, asukasvastaava Johanna Kosloff, hoitaja Elina Ojanen ja kotiutushoitaja Paula Puttonen. Puuttuu tiimin muistihoitaja Marjo Sipponen. Kuva Marjukka Tervo

Lisätietoja: