Haapamäen lääkärin vastaanottotoiminta / Seututerveyskeskuksen vastine SuurKeuruu-lehteen

Vastine SuurKeuruun 1.10.2018 yleisönosastokirjoitukseen:

Haapamäen lääkärin vastaanottotoiminta on Seututerveyskeskuksen toimesta toistaiseksi keskeytetty ja vastaanottotoiminta siirretty Keuruulle. Syynä on puhtaasti potilasturvallisuuden vaarantuminen johtuen siitä, että tietoliikenne- ja ICT-yritys Elisa ei ole pystynyt vieläkään ratkaisemaan asiaan liittyviä tietoteknisiä ongelmia. Ongelmat kiteytyvät puutteelliseen antenniverkostoon ja sen seurauksena potilaiden sairauskertomuksia, laboratorio- tai röntgentutkimuksia ei pystytä Haapamäellä näkemään luotettavasti, aina ei ollenkaan. Näin ollen lääkärin vastaanottokäyntejä ei voida toistaiseksi turvallisesti Haapamäellä pitää.

Ongelma siis aiheuttaa mahdollisen potilasturvallisuuden vaarantumisen, eikä sellaista riskiä voida tietoisesti ottaa. Valitettavasti myöskään ongelma ei ole Seututerveyskeskuksen ratkaistavissa, vaan meidän on pakko odottaa kolmannen osapuolen eli Elisan ratkaisuja. Asian hoitamisen tärkeyttä on Elisalle korostettu useaan eri otteeseen ja sitä on kiirehditty tiuhaan tahtiin. Heti, kun tietoliikenneyhteydet saadaan toimimaan kunnolla, avataan lääkärin vastaanotto Haapamäellä jälleen.

Väliaikana haapamäkeläiset saavat lääkärin vastaanottopalvelut Keuruulla päivittäin, kuitenkin niin, että sekä keuruulaiset että haapamäkeläiset ovat ns. samassa kiireellisyysjonossa. Tällä hetkellä Keuruulla on kahden lääkärin vaje ja se aiheuttaa viivettä kiireettömään hoitoon pääsyssä. Päivystyspotilaat saavat tarvittaessa avun päivystysvastaanotolla joka päivä.

Haapamäellä lääkärin vastaanottopäivä oli tähän mennessä tiistai. Kun toiminta siirrettiin Keuruulle, oli vastaanottoajat jo pitkälle annettu, ja näin toimitaan valitettavasti marraskuun puoliväliin asti eli vastaanottopäivä on tiistai. Työjärjestyksien muutokset lääkäreillä valmistellaan pitkälle etukäteen ja näin ollen tuo vastaanottopäivän muutos torstaille voidaan tehdä vasta 15.11. lähtien. Silloin siis haapamäkeläisille on korvamerkatut vastaanottoajat Keuruulla, mutta tilanteesta riippuen vastaanottoaikoja on saatavilla muillekin päiville, erityisesti, jos esim. käytössä on oma auto, ja näin ollen liikkuminen ei ole torstain asiointikyydistä riippuvainen.

Seututerveyskeskus pahoittelee haapamäkeläisille aiheutuvaa vaivaa tästä asiasta ja pyrkii osaltaan vaikuttamaan siihen, että asia saadaan nopeasti korjattua ja vastaanotto pääsee toimimaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti Haapamäellä.

ystävällisin terveisin
Päivi Ylä-Kolu