Dynasty tietopalvelu Haku RSS Keuruun kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://www.keuruu.fi:443/ptkd10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://www.keuruu.fi:443/ptkd10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kasvun ja hyvinvoinnin lautakunta
Pöytäkirja 28.05.2025/Pykälä 56


 

Kodin ja koulun yhteistyön sekä arviointikäytänteiden päivitys opetussuunnitelmassa

KASV 28.05.2025 § 56  

96/00.01.02.01/2025  

Valmistelija Hyvinvointijohtaja Nevalainen Marko, marko.nevalainen(at)keuruu.fi, puh. 040 749 7718

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esittelijä Hyvinvointijohtaja Nevalainen Marko

Päätösehdotus Kasvun ja hyvinvoinnin lautakunta päättää päivittää perusopetuksen opetussuunnitelmia selostuksen mukaisesti.

Selostus

Kasvun ja hyvinvoinnin lautakunta päätti kokouksessaan 22.08.2024 § 68 lakkauttaa koulujen johtokunnat 31.5.2025 lukien. Päätöksen mukaan hallintosääntöä ja delegointisääntöä päivitetään tämän päätöksen mukaiseksi kevään 2025 aikana siten, että ne tulevat voimaan 1.6.2025. Keuruun paikallista opetussuunnitelmaa on tarpeen täydentää, kun kodin ja koulun yhteistyön kehittäminen on ollut johtokuntien tehtävä.

Kodin ja koulun välisen yhteistyön periaatteista ja käytänteistä kerrotaan valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa.  Perusteissa mainitaan, että kodin ja koulun yhteistyön onnistumiseksi tarvitaan koulun henkilöstön aloitteellisuutta ja henkilökohtaista vuorovaikutusta huoltajien kanssa sekä muutoin monipuolista viestintää. Kodin ja koulun yhteistyötä toteutetaan sekä yhteisö- että yksilötasolla. Lisäksi huoltajan kanssa keskustellaan opetuksen järjestämisen keskeisistä asioista, kuten opetussuunnitelmasta, oppimisen tavoitteista, oppimisympäristöistä ja työtavoista, oppimisen tuesta ja opiskeluhuollosta, arvioinnista ja todistuksista sekä opiskeluun liittyvistä valinnoista ja lukuvuoden erilaisista tapahtumista. Henkilökohtaisten ja ryhmätapaamisten lisäksi yhteistyössä hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa.   

Tällä hetkellä paikalliseen opetussuunnitelmaan on kirjattu, että perusopetuksen vuosiluokilla 1–6 annetaan jouluna välitodistus ja keväällä lukuvuositodistus. Tämän lisäksi väliarviointi annetaan kirjallisena kahdesti lukuvuoden aikana. Perusopetuksessa vuosiluokilla 7–9 annetaan jaksojen 2–5 päätteeksi jaksotodistus. Keväällä vuosiluokilla 7 ja 8 oppilaille annetaan lukuvuositodistus ja vuosiluokalla 9 päättötodistus. Perusopetuksessa voidaan jokaisella vuosiluokalla järjestää lukuvuoden aikana arviointikeskusteluja, joihin osallistuvat opettaja, oppilas ja hänen huoltajansa. 

Opetussuunnitelmaan esitetään muutosta, että poistetaan 1.–6. luokkien kirjallinen väliarviointi ja koko lause jaksotodistuksista 7–9 luokille. Lisäksi poistetaan sana “voidaan”, jolloin uusi korjattu lause on, että “Perusopetuksessa järjestetään jokaisella vuosiluokalla oppimiskeskustelu marras-helmikuun välisenä aikana, joihin osallistuvat opettaja, oppilas ja hänen huoltajansa.” 

Perusteluna muutokselle on, että tasapuolisuuden vuoksi Keuruulla on yhtenäinen linja siitä, että jokainen luokanvalvoja tapaa kerran vuodessa huoltajan / oppilaan kasvokkain oppimiskeskustelussa. Tähän asti osassa kouluissa on näitä keskusteluja pidetty, osassa ei. Toisena perusteluna on opetussuunnitelma, joka edellyttää henkilökohtaista keskustelevaa vuorovaikutusta huoltajien kanssa. Lisäksi tuen uudistus lisää opettajien työtä, joten on hyvä myös sitä keventää, kun poistetaan 1.–6. luokkien kirjallinen väliarviointi.

Huoltajia kuultiin arviointimuutoksesta lukuvuosikyselyn yhteydessä (16.5-22.5.2025), opettajien kanssa asiasta keskusteltiin veso-päivän yhteydessä 23.4.2025 ja siihen liittyvässä palautekyselyssä. Oppilaskuntia kuultiin asiasta 27.5.2025.