RSS-linkki
Kokousasiat:https://www.keuruu.fi:443/ptkd10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://www.keuruu.fi:443/ptkd10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 09.06.2025/Pykälä 30
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Tarkastuslautakunnan jäsenten ja varajäsenten valinta toimikaudeksi 2025-2029
VALT 09.06.2025 § 30
210/00.00.01/2025
Päätös Valtuusto hyväksyi luottamushenkilöpaikkaneuvottelujen esityksen tarkastuslautakunnan jäsenistä, varajäsenistä ja puheenjohtajista toimikaudeksi 2025-2029 seuraavasti:
Jäsen Varajäsen
pj Mäkelä Tero SDP Toivola Maria
varapj. Rantanen Hannu KOK Wahlstedt Katja
Lewis Andrew KD Jämsä Simo
Pessinen Minna SDP Saarijärvi Arsi PS
Rannikko Auli KESK Oinonen Lauri
Päätösehdotus Valtuusto
1) valitsee tarkastuslautakuntaan viisi (5) jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet toimikaudeksi 2025-2029 sekä
2) valitsee jäsenistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan toimikaudeksi 2025-2029.
KH 26.05.2025 § 143
Valmistelija Kaupunginjohtaja Janne Teeriaho, janne.teeriaho(at)keuruu.fi, p. 040 652 7256
Päätös Hyväksyttiin.
Esittelijä Kaupunginjohtaja
Päätösehdotus Kaupunginhallitus esittää valtuustolle, että valtuusto
1) valitsee tarkastuslautakuntaan viisi (5) jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet toimikaudeksi 2025-2029
sekä
2) valitsee jäsenistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan toimikaudeksi 2025-2029.
Selostus
Kuntalain 121 §:n mukaan valtuusto asettaa tarkastuslautakunnan hallinnon ja talouden tarkastuksen sekä arvioinnin järjestämistä varten. Lautakunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan tulee olla valtuutettuja.
Kuntalain 79 §:n mukaisesti luottamushenkilö pysyy toimessaan sen toimikauden ajan, joksi hänet on valittu, ja sen jälkeenkin siihen saakka, kunnes toimeen on valittu toinen. Aiemman valtuustokauden toimielimet ovat päätösvaltaisia siihen saakka, kunnes valtuusto on tehnyt uudet valinnat.
Tarkastuslautakunnan tehtävänä on:
1) valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat;
2) arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla;
3) arvioida talouden tasapainotuksen toteutumista tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyyttä, jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää;
4) huolehtia kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta;
5) valvoa kuntalain 84 §:ssä säädetyn sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuustolle tiedoksi;
6) valmistella kunnanhallitukselle esitys tehtäviään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi sekä arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.
Vaalikelpoinen tarkastuslautakuntaan ei ole (Kuntalaki § 75):
1) kunnanhallituksen jäsen;
2) pormestari ja apulaispormestari;
3) henkilö, joka on kunnanhallituksen jäsenen tai kunnanjohtajan, pormestarin tai apulaispormestarin hallintolain (434/2003) esteellisyysperusteita koskevan 28 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettu läheinen;
4) henkilö, joka on kunnan tai kunnan määräysvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa taikka toimitusjohtajana tai sitä vastaavassa asemassa kunnan määräysvallassa olevassa yhteisössä tai säätiössä;
Keuruun kaupungin hallintosäännön 10 §:n mukaan tarkastuslautakunnassa on viisi (5) jäsentä, ja jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Valtuusto nimeää lautakunnan jäsenistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.
Valinnassa on otettava huomioon lisäksi tasa-arvolain 4 a §, jonka mukaan kunnallisessa toimielimessä tulee olla sekä naisia että miehiä kumpiakin vähintään 40 prosenttia, jollei erityisistä syistä muuta johdu. Määräys koskee sekä varsinaisia jäseniä että varajäseniä.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |