RSS-linkki
Kokousasiat:https://www.keuruu.fi:443/ptkd10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://www.keuruu.fi:443/ptkd10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 29.05.2023/Pykälä 122
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Liite 3 | Sosiaaliasiamiehen selvitys 2022 |
Sosiaaliasiamiehen selvitys 2022
KH 29.05.2023 § 122
238/00.04.01/2023
Valmistelija Hallintojohtaja Sari Karhu, sari.karhu(at)keuruu.fi, p. 040 648 3929, hallintovastaava Hanna Lahti, hanna.lahti(at)keuruu.fi
Päätös Merkittiin tiedoksi.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Pajari Noora
Päätösehdotus Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi sosiaaliasiamiehen selvityksen vuodelta 2022.
Selostus
Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000) 24§:n mukaan kunnan on nimettävä sosiaaliasiamies. Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on mm. neuvoa ja avustaa asiakkaita sekä tiedottaa asiakkaan oikeuksista ja seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä vuosittain selvitys kaupunginhallitukselle.
Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus (Koske) on tuottanut kaikkiin Keski-Suomen kuntiin sosiaaliasiamiespalvelut vuodesta 2015.
Viime vuonna Keuruulta tuli sosiaaliasiamiehelle 21 (vuonna 2021 myös 21 kpl) yhteydenottoa ja niistä 17 koski kunnan omaa palvelua, yksi Kelaa ja kolme muuta kuin sosiaalihuoltoa. Palautteista 12:ssa ilmaistiin tyytymättömyyttä ja loput olivat tiedustelutyyppisiä yhteydenottoja.
Työikäisten palveluihin liittyi kuusi yhteydenottoa, iäkkäiden palveluihin neljä, vammaispalveluihin kolme, lastensuojeluun kolme ja päihdehuoltoon yksi. Sosiaalipalveluittain tarkasteltuna eniten palautetta annettiin sosiaalityöstä (6), kotihoidosta (3), palveluasumisesta (2) ja toimeentulotuen palveluista (2). Monet asiat liittyivät muihin kuin sosiaalipalveluihin (8).
Sosiaaliasiamiesyhteydenoton taustalla voi olla monia syitä. Kohteluun ja päätöksiin liittyvää palautetta tuli Keuruulta selkeästi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Useimmiten yhteydenoton taustalla oli tiedontarve, palvelun toteuttaminen tai itsemääräämisoikeus.
Sosiaalihuollon asiakaslain mukaisia muistutuksia tehtiin yksi (1 vuonna 2021). Perusturvalautakunta käsitteli 9 (6) viranhaltijan päätöksestä tehtyä oikaisuvaatimusta, joista se ei hyväksynyt yhtään (0). Hallinto-oikeuteen valitettiin kahdesta perusturvalautakunnan päätöksestä. Hallinto-oikeus ei palauttanut tai muuttanut yhtään perusturvalautakunnan päätöstä.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |