Dynasty tietopalvelu Haku RSS Keuruun kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://www.keuruu.fi:443/ptkd10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://www.keuruu.fi:443/ptkd10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 04.12.2023/Pykälä 278

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Viestintäsuunnittelijan toimen perustaminen

KH 04.12.2023 § 278  

456/01.01.00.00/2023  

Valmistelija Kaupunginjohtaja Noora Pajari, noora.pajari(at)keuruu.fi, p. 040 844 5778

Päätös Hyväksyttiin.

Asian käsittely kokouksessa:

Maija Kajosmäki esitti Leena Laurilan kannattamana, että "Tässä taloudellisessa tilanteessa emme perusta viestintäsuunnittelijan toimea, vaan jaetaan tehtävät ja nimetään vastuualueet olemassa olevien työntekijöiden kesken".

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty päätösehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys, asiasta oli äänestettävä.

Kaupunginhallitus hyväksyi puheenjohtajan tekemän esityksen äänestyksestä: he jotka kannattavat päätösehdotusta, äänestävät JAA ja he, jotka kannattavat Maija Kajosmäen esitystä, äänestävät EI. Puheenjohtaja totesi kaupunginjohtajan esityksen tulleen kaupunginhallituksen päätökseksi äänin 6 - 3.

Äänestyspöytäkirja liitteenä.

Esittelijä Kaupunginjohtaja Pajari Noora

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää perustaa viestintäsuunnittelijan toimen ja myöntää toimelle täyttöluvan 1.1.2024 alkaen.

Selostus

Keuruun kaupunki on kehittänyt viestintäänsä ja kaupunkimarkkinointia viimeisten kahden vuoden ajan. Kaupungissa ei ole erikseen nimettyä viestinnän vastuuhenkilöä, joten työtä on tehty oman työn ohella eri toimialoilla.

Kehittämistyössä on tunnistettu, että nykypäivän kaupunkimarkkinointi edellyttää ammattiosaamista, sillä sekä viestintäkenttä että kuntien toimintaympäristö ovat jatkuvassa muutoksessa.

Lisäksi on tunnustettu, että kaupungin sisäisessä viestinnässä sekä tiedottamisessa on selviä puutteita. Asiantuntijuuden puuttuessa työtä on tehty sillä ajalla ja osaamisella, mikä henkilöstöllä on oman työnsä lisäksi. On havaittu, että viestinnästä puuttuu selkeä punainen lanka, eikä tavoitteita ole asetettu. Viestintä on ollut hajanaista läpi koko organisaation ja kaupunkikonsernin.

Näin ollen kaupunki työsti ensimmäistä viestintästrategiaansa syksyllä 2022 ja kaupunginhallitus hyväksyi sen 16.1.2023/§ 11. Lisäksi keväällä ja kesällä 2023 toteutettiin kaupungin ensimmäinen markkinointiohjelma ja -kampanja. Kummatkin projektit on toteutettu yhteistyössä viestintätoimiston avustuksella.

Jotta viestintä- ja markkinointiohjelmat voidaan panna toimeen kaupungin tavoitteleman vaikuttavuuden saavuttamiseksi, tarvitaan kaupungin henkilöstön osaamisen tueksi viestintäsuunnittelijaa, joka kehittää ja koordinoi koko organisaation sisäistä ja ulkoista viestintää. Asukas- ja yrityshankinnan tueksi tarvitaan pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työtä, jonka koordinoiminen onnistuneesti edellyttää uudenlaista panostusta kaupunkimarkkinointiin.

Tällä hetkellä kaupunkimarkkinointi kuuluu konsernipalveluiden tulosalueeseen. Kaupunkimarkkinoinnin määrärahat on osoitettu aiemmin erilaisten tapahtumien yhteydessä hankittuun näkyvyyteen sekä asiantuntijapalveluiden ostoon.

Viestintäsuunnittelijan toimi perustetaan konsernipalveluihin ja kyseinen työntekijä toimii kaupunginjohtajan alaisuudessa. Toimeen ei tarvita uutta määrärahaa, vaan kaupunkimarkkinoinnin kulueriä uudelleen kohdentamalla saadaan kyseisen toimen edellyttämät henkilöstökulut katettua.

Toimi on tarkoitus täyttää niin pian kuin mahdollista, vuoden 2024 alkupuolella. Esityslistan liitteenä on viestintäsuunnittelijan toimen tehtävänkuvaus. Palkkaus määräytyy KVTES:n ehtojen mukaan.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa