Siirry sisältöön
Muuta tekstin kokoa
Muuta tekstin kokoa

Keskusteluapua ja tukea ilman ajanvarausta lapsiperheille

– apuna etäperhetyöntekijä OmaNanny


OmaNanny päivystää OmaKS.fi:ssä jokaisena arkipäivänä kello 10–15.30. OmaKS.fi:n, Keski-Suomen digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen etäperhetyöntekijä OmaNanny on avannut vastaanottonsa, samalla OmaKS:n oma perheiden sivustonsa on avattu osoitteeseen omaks.fi/perheelle.
– Lapsiperheille oli jo entuudestaan olemassa paljon palveluja, mutta kiireisessä perhearjessa voi olla vaikeaa hahmottaa, mihin palveluun pitäisi hakeutua minkäkin asian kanssa. Myös jonot ovat usein riesana. OmaKS Perheelle on rakennettu vastaamaan kynnyksettömästi ja kattavasti lapsiperheiden palvelujen kysyntään, kärkenä asiantunteva etäperhetyöntekijämme OmaNanny, kertoo projektipäällikkö Hanna Hämäläinen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmasta.
OmaKS Perheelle kokoaa saman katon alle lapsiperhepalvelut keskisuomalaisille sekä perheesi tueksi -tietopaketin. Sivuilla voit tutustua teemoittain lajiteltuun, ammattilaisten kokoamaan tietopakettiin sekä etsiä oman kuntasi lapsiperheiden sote-palveluita lähelläsi. Sivustoa tullaan täydentämään vuoden 2022 aikana.


Hyvä arki perheelle – OmaNanny tarjoaa keskusteluapua ilman ajanvarausta


Etäperhetyöntekijä OmaNannyna aloittaa pitkän linjan varhaiskasvatuksen taustan omaava sosionomi Miia Vottonen, joka kannustaa ottamaan rohkeasti yhteyttä pienemmissäkin asioissa.
– Vuosien varrella olen saanut auttaa ja tukea perheitä monenlaisissa pienissä ja suurissa haasteissa. Jos tarvitset tukea esimerkiksi vanhemmuuteen, kasvatukseen, parisuhteen pulmiin tai perhearjen haasteisiin, saavu vastaanotolleni matalalla kynnyksellä, Vottonen kertoo.
OmaNannyn työn tarkoitus on tukea vanhempia ja lapsiperheitä sekä ennaltaehkäistä keskustelun avulla suurempia huolia.
– Tavoitteena on, että lapsiperheet saavat ohjausta ja neuvontaa sekä keskustelumahdollisuuden oikea-aikaisesti ja ajoissa silloin, kun heille herää jokin kysymys lapsiperhearkeen, vanhemmuuteen ja parisuhteeseen tai lapsen kasvuun ja kehitykseen, täydentää Hämäläinen.


Kuinka keskustelen OmaNannyn kanssa?


Etäperhetyöntekijä OmaNannyn vastaanotolle pääset OmaKS.fi-sivun oikean alanurkan chat-upotteesta.
1. Kirjoita nimesi tai nimimerkkisi
2. Valitse Chatbot Helpotti
3. Klikkaa ”Palvelumme” ja valitse ”OmaNanny”.
Voit myös kirjoittaa chat-kenttään ”omananny” tai perhe-elämään liittyvän asiasi, jonka jälkeen sinut yhdistetään OmaNannyn puheille.
Jos haluat sopia rauhassa videokeskusteluajan OmaNannyn kanssa, tule chat-keskusteluun ja sinulle varataan aika. Palvelu on luottamuksellista ja OmaNannya koskee vaitiolovelvollisuus. OmaNannyn kanssa voi asioida tunnistautumatta tai tunnisteellisesti.
OmaNannyn vastaanotolle ovat tervetulleita kaikki keskisuomalaiset, tunnistautunut asiointi ja ohjaus eteenpäin ammattilaiselle on käytössä tällä hetkellä Jyväskylän julkisten terveysasemien, Hankasalmen ja Uuraisten asiakkaille.

Lisätietoja


• Hanna Hämäläinen, projektipäällikkö, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, p. 050 3118684, hanna.hamalainen(at)jyvaskyla.fi
• Miia Vottonen, etäperhetyöntekijä, OmaKS.fi, Keski-Suomen digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus, p. 040 3518062, miia.vottonen(at)jyvaskyla.fi, Palveluasioissa: OmaKS.fi -palvelun chat

Jaa artikkeli Facebookissa