Dynasty tietopalvelu Haku RSS Keuruun kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://www.keuruu.fi:443/ptkd10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://www.keuruu.fi:443/ptkd10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 19.06.2023/Pykälä 143

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Liitteet
  Liite 10  TA2024 kehys liite

 

Talousarvion 2024 suunnittelukehys

KH 19.06.2023 § 143  

282/02.02.00/2023  

Valmistelija Talouspäällikkö Jari Jaakkola, jari.jaakkola(at)keuruu.fi, puh. 040 487 9553

Päätös Hyväksyttiin.

Esittelijä Kaupunginjohtaja Pajari Noora

Päätösehdotus Kaupunginhallitus hyväksyy talousarvion 2024 suunnittelukehyksen liitteen mukaisesti (Lopullinen kehys 2024).

Selostus

Talousarvion ja -suunnitelman valmistelusta, rakenteesta ja sisällöstä sekä sen hyväksymisestä, muuttamisesta ja sitovuudesta säädetään kuntalain 110 pykälässä. Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi vuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarvion valmistelusta vastaa kunnanhallitus sekä kukin toimielin omalla tehtäväalueellaan. Kunnallisessa liikelaitoksessa valmistelusta vastaa johtokunta. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio- ja suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarvioon tulee ottaa toiminnallisten tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä tulee osoittaa, miten rahoitustarve muutoin katetaan.

Yksittäisen talousarviovuoden tulos voi olla alijäämäinen, mutta taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt kumulatiivinen alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamisesta seuraavan vuoden alusta lukien.

Talousarviokehys vuodelle 2024

Ongelmia talousarviokehyksen suunnittelussa aiheuttaa edelleen raaka-aineiden, kuljetuskustannusten ja korkojen voimakas kasvu. Vuoden 2024 talousarvion laadintaa hankaloittaa myös venäjän ja Ukrainan pitkittynyt sota, mikä osaltaan, mikä osaltaan vaikuttaa korkeaan inflaatiotasoon. Pohjainflaatio (ilman energiaa) on Euroopan keskuspankin tietojen mukaan (EKP) tällä hetkellä 5,3 prosenttia. EKP:n yhtenä tavoitteena on ollut inflaatiotason saaminen kahden prosentin tasolle. Tätä tavoitetta EKP pyrkii saavuttamaan muun muassa ohjauskorkoa korottamalla. Lisäksi nykyhallituksen tuleva hallitusohjelma saattaa antaa merkittäviä kokonaistaloudellisia vaikutuksia kuntatalouteen, mihin tulee varautua. 

Keuruun kaupungin omaa palvelutuotantoa ulkoistetaan 1.1.2024 yhtiöittämällä Keuruun Vuokra-asunnot liikelaitos yhtiöksi. Liikelaitoksen yhtiöittäminen on viivästynyt vuodella. Tänä vuonna yhtiöitettiin 1.3.2023 ateriapalvelut, mikä toimii Keuruun kaupungin, Multian ja Petäjäveden kuntien sekä Keski-Suomen hyvinvointialueen yhteisenä in-houseyhtiönä.  

Kaupungin kehystä vuodelle 2024 on laadittu siten, että tilikauden tulos on nolla euroa. Tilikauden tuloksen saavuttamiseksi on otettu huomioon aikaisemmat valtuuston vuonna 2022 hyväksymän talouden tasapainottamisohjelman tavoitteet vuodelle 2024. Tasapainottamisohjelman lisäksi nollatuloksen saavuttaminen vaatii noin 3,0 miljoonan euron lisäsäästötavoitteet ja uuden talouden tasapainottamisohjelman suunnittelun. 

Talousarviokehyksen toimintakate huononee 2,8 prosenttia verrattaessa vuoden 2023 muutettuun talousarvioon, mikäli uutta tasapainottamista vuodelle 2024 ei teh. Toimintatuotot kasvavat noin 0,2 miljoonaa euroa verrattaessa vuoden 2023 muutettuun talousarvioon. Toimintakulut kasvavat 0,8 miljoonaa euroa.

Henkilöstömenoissa ensi vuonna varaudutaan kunta-alan yleiskorotukseen, mikä on 1.6.2024 yhteensä 2,27 prosenttia. Lisäksi vuodelle 2024 on paikallinen järjestelyerä 0,73 prosenttia.

Tuoreimpien arvioiden mukaan vuoden 2024 verotulojen kertymä on noin 21,1 miljoonaa euroa, mikä on 1,2 miljoona euroa edellisen vuoden arviota vähemmän. Syynä näin isoon muutokseen on se, että aiempien vuosien kunnallis- ja yhteisöverotuotoista kertyy vuodelle 2023 vielä vanhojen kunnallisveroprosenttien ja yhteisöverotulojen jako-osuuksien mukaisesti verotuloja. Vuonna 2024 verotulojen osalta palataan normaaliin verokertymään.  Kaupungin verotuloarvio on tehty Suomen Kuntaliiton huhtikuun kuntakohtaisen veroennustekehikon mukaan. Kaupungin nykyinen kunnallisveroprosentti on 9,11, mikä on veromenettelylain mukaan muutettava 9,10 prosentiksi. Veromenettelylain 91 b §:n mukaan vuoden 2023 tuloveroprosenttia on pyöristettävä lähimpään prosenttiyksikön kymmenyksen tarkkuuteen. Kuntaliitolta tulee verotulojen kertymiin tarkennuksia myöhemmin syksyllä.

Valtionosuuksissa on odotettavissa myös vähennystä. Tällä hetkellä valtionosuusarvio Keuruun kaupungille on 6,0 miljoonaa euroa. Valtionosuus vähenisi tämän ennusteen mukaan noin 0,8 miljoonaa euroa verrattaessa vuoteen 2023. Valtionosuuksien vähentymiseen liittyen Valtiovarainministeriö on pyytänyt kunnilta vuoden 2021 ja 2022 tilinpäätöstietojen niistä tekijöistä, mitkä vääristävät merkittävästi sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen rahoituksen siirtolaskelmia. Valtionosuusasia tarkentuu myöhemmin syksyllä.  

Keuruun kaupungin poistot ovat yhteensä vuonna 2024 noin 4,6 miljoonaa euroa, mikä on 0,6 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2023 talousarviossa. Kaupungin nettoinvestointitaso on vuonna 2024 noin 2,0 miljoonaa euroa, jotta pitkäaikaista lainaa ei tarvitse ottaa. Pitkäaikaista lainaa lyhennetään ensi vuonna 2,5 miljoonaa euroa ja kuntatodistuksia lyhennetään 0,5 miljoonaa euroa.

Talousarviossa asetettavat tavoitteet ja aikataulu

Jokaisen tulosalueen toimintamäärärahat tulee arvioida niin tiukasti kuin mahdollista. Kaikista ei-välttämättömistä hankinnoista tulee pidättäytyä. Kaikkien tulosalueiden tulee selvittää toimintatapojen muutoksia, joilla aikaansaadaan kustannussäästöjä.

Lautakuntien on laadittava tulosaluekohtaiset talousarvioesityksensä liitteenä olevan vuoden 2024 talousarviokehyksen sisällä. Investointien osalta noudatetaan rahoituslaskelman mukaista investointimäärää.

Toiminnalliset tavoitteet tulee määritellä kaupunkistrategian ja toimenpideohjelmien mukaisesti.

Kehyksen antamisen jälkeen kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto käsittelevät talousarviota syyskuussa. Lautakunnat käsittelevät talousarviota lokakuun kokouksissaan.

Kaupunginhallitus käsittelee talousarviota marraskuussa ja kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarvion joulukuussa.

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa