Dynasty tietopalvelu Haku RSS Keuruun kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://www.keuruu.fi:443/ptkd10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://www.keuruu.fi:443/ptkd10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Rakennuslautakunta
Pöytäkirja 14.06.2023/Pykälä 27

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Esteellisyysväitteet

RAKLAU 14.06.2023     

66/03.02.01/2022  

Valmistelija Valvontainsinööri Mika Niinilampi, p. 040 634 2150, mika.niinilampi@keuruu.fi

Päätös Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Merkitään, että rakennustarkastaja Mia Maula ei esteellisenä (yleislausekejäävi) osallistunut asian käsittelyyn ja päätöksentekoon.

Esittelijä Valvontainsinööri Niinilampi Mika

Päätösehdotus Rakennuslautakunta toteaa, että Petri Tuominen ja Petri Heinonen eivät ole esteellisiä käsittelemään --------------- koskevia asioita.

Rakennustarkastaja Mia Maula on ollut esteellinen käsittelemään --------------- koskevia asioita 1.6.2022 lähtien, Hallintolain 434/2003 § 28 kohdan 7 perusteella. Mia Maula ei ole osallistunut esteellisyyden muodostumisen jälkeen --------------- koskeviin päätöksentekoihin.

Rakennuslautakunta on voinut tuomita asianosaisen uhkasakkojen lisäerät maksettavaksi ja näihin käsittelyihin ei ole osallistunut esteellisiä henkilöitä.
 

Selostus

-------------- on toimittanut rakennusvalvonnalle sähköpostit 12.4.2023 ja 26.5.2023 joissa hän on esittänyt esteellisyysväitteet --------------- koskevien asioiden käsittelyyn osallistuneista henkilöistä.  

Esteellisyysväitteet koskevat rakennustarkastaja Mia Maulaa, rakennuslautakunnan puheenjohtajaa Petri Heinosta sekä rakennuslautakunnan hallituksen edustajaa Petri Tuomista.

-------- mukaan Petri Heinonen ja Petri Tuominen ovat esteellisiä käsittelemään ---------------- liittyviä asioita, koska he ovat saaneet henkilökohtaista hyötyä rakennuslautakunnan kokouksessa 24.10.2012 paikalla olleen asianajajan vuoksi.

-------- mukaan rakennustarkastaja Mia Maula on esitellyt esteellisenä 8.6.2022 lautakunnassa -------- esteellisyysväitteet Petri Tuomisesta ja Petri Heinosesta.

Rakennusvalvonnan tulkinnan mukaan -------------- vaatii rakennuslautakunnan 8.6.2022 lähtien kaikkien --------- koskevien päätösten uudelleenkäsittelyä tai kumoamista, koska käsittelyihin on hänen mukaansa osallistunut esteellisiä henkilöitä.

Vastaus

-------------- on esittänyt täysin samanlaisia esteellisyysväitteitä aiemminkin, mutta kohdistuen eri rakennuslautakunnan jäseniin. Rakennuslautakunnassa on muun muassa 11.10.2017 § 33 ja 10.12.2014 § 79 käsitelty esteellisyysväitteitä, joissa on käytetty täysin samaa esteellisyysväitettä ulkopuoliseen asianajajaan liittyen. Rakennuslautakunta on jo tuolloin todennut, että asia ei ole synnyttänyt esteellisyyttä henkilöiden osalta.

Rakennuslautakunnan päätöksistä 8.6.2022 § 15 ja §16 on hallinto- oikeuden päätös 961/2023 diaarinumerot 1764/2022 sekä 1765/2022 jossa hallinto-oikeus on hylännyt asianosaisen valitukset. Hallinto- oikeus toteaa kyseisessä päätöksessä valittajan esittämistä esteellisyysväitteistä, että valittajan mainitseman asianajajan toiminnalla ei ole merkitystä arvioitaessa nyt käsiteltävänä olevien uhkasakkojen tuomitsemispäätösten lainmukaisuutta. Mahdollinen tietoisuus asianajajan toimeksiantosuhteesta ei ole siten voinut vaarantaa Heinosen ja Tuomisen puolueettomuutta. Päätökset eivät ole syntyneet virheellisessä järjestyksessä valittajan esittämällä Heinosen ja Tuomisen esteellisyyttä koskevalla perusteella.

Esitetty väite Petri Heinosen ja Petri Tuomisen esteellisyydestä ei täytä mitään Hallintolain 434/2003 §:ssä 28 mainittuja esteellisyysperusteita.

Rakennustarkastaja Mia Maula on tehnyt 1.6.2022 rikosilmoituksen asianosaisesta. Mia Maula täyttää näin ollen Hallintolain 434/2003 § 28 esteellisyysperusteiden kohdan 7: "Puolueettomuuden vaarantuminen muusta erityisestä syystä". Mia Maula ei ole osallistunut 1.6.2022 esteellisyyden muodostumisen jälkeen --------------- koskeviin päätöksentekoihin.

Hallinto-oikeuden päätöksessä 961/2023 Mia Maulan esteellisyydestä todetaan, että hallinto-oikeuden käsityksen mukaan toiseen otteeseen (rakennuslautakunta 8.6.2022 § 15-16) on epähuomiossa jäänyt virheellinen merkintä eikä se vastaa kokouksen kulkua, myöskään valvontainsinöörin sähköposteista ei hallinto-oikeuden mukaan ole pääteltävissä, että rakennustarkastaja Mia Maula olisi osallistunut kokoukseen kysymyksessä olevien §:ien käsittelyn aikana. Näin päätösten ei voida yksinomaan väitteen perusteella katsoa syntyneen virheellisessä järjestyksessä.

Kuten siis hallinto- oikeuden päätöksessä 961/2023 lausutaan; Petri Heinonen ja Petri Tuominen eivät ole olleet esteellisiä ja päätökset eivät ole syntyneet virheellisessä järjestyksessä. Koska päävelvoitetta ei ole edelleenkään noudatettu eikä velvoitteiden noudattamatta jättämiselle ole esitetty pätevää syytä toteaa hallinto-oikeus, että rakennuslautakunta on voinut tuomita uhkasakkojen lisäerät maksettavaksi. Rakennuslautakunnan päätöksiä ei ole valituksessa esitetyillä perusteilla syytä kumota tai muuttaa, toteaa hallinto-oikeus. Uhkasakkojen asettamispäätökset ovat valittajan osalta lainvoimaisia, eikä niihin voi enää hakea muutosta valittamalla.

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa