Ajankohtaista koronaviruksesta (päivitetty 23.6.)

Yllä olevasta linkistä avautuu tilanteen mukaan päivitettävä uutinen, joka listaa ajankohtaisimmat tiedot koronatilanteen aiheuttamista järjestelyistä Seututerveyskeskuksessa.

Alla uutisen tiedot keuruulaisille suunnatusti valikoituna:

Vastaanotot

Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen purkauduttua Seututerveyskeskuksen terveysasemilla hoidetaan potilaiden asioita edelleen mahdollisimman pitkälle etätyömenetelmin, jotta voidaan vähentää ylimääräistä liikkumista terveysasemilla ja pienentää tartunnoille altistumisen riskiä. Tarvittaessa potilas kutsutaan terveysasemalle joko lääkärin tai hoitajan vastaanotolle.

Kiireellisissä asioissa ota aina etukäteen yhteyttä ennen kuin saavut terveysasemalle!

Tartuntariskin estämiseksi terveysasemilla on erotettu hengitystieinfektio-oireisten potilaiden vastaanotto muista potilaista Joutsan, Keuruun ja Laukaan terveysasemille. Vastaanotolle tullessasi noudata puhelimitse saamiasi ohjeita sekä alla olevia oireidesi mukaisia kulkuohjeita.

Infektiovastaanotto hengitystieinfektio-oireisille

Keuruu, Multia, Petäjävesi: Infektiovastaanotto Keuruun terveysasemalla, kulku ainoastaan ensiavun sisäänkäynnin kautta.

Kiirevastaanotto muille

Keuruu, Multia ja Petäjävesi: Kiirevastaanotto Keuruun terveysasemalla, kulku ainoastaan Keuruun terveysaseman pääsisäänkäynnin kautta. Multian terveysasema, Petäjäveden terveysasema ja Haapamäen sivuvastaanotto ovat toistaiseksi suljettu.

Kiireettömät asiat

Yhteydenotto tarvittaessa sähköisten asiointipalvelujen kautta. Kiireettömiä asioita hoidetaan mahdollisuuksien mukaan sähköisesti, puhelimitse tai etävastaanotoilla. Myös paikanpäälle kutsuttaessa vastaanotto järjestetään ilman tartuntavaaraa.

Riskiryhmien palvelut

Terveyskeskuspalvelut järjestetään yhteydenoton perusteella tarpeen mukaisesti.

Myös kunnat tiedottavat omista palvelu- ja tukimuodoistaan yli 70-vuotiaille.

Poikkeusoloista huolimatta on tärkeää huolehtia omasta fyysisestä kunnosta ja pysyä liikkeellä. Seututk.fi-sivustolle on koottu muutamia kotioloihin soveltuvia harjoitusohjelmia, joita voi tulostaa vaikka vietäväksi läheisen ikäihmisen postiluukkuun.

Laboratorionäytteenotot

Laboratorion sähköisen ajanvarauksen löydät fimlab.fi -sivustolta.

Hoitotarvikejakelu

Hoitotarvikejakelu jatkuu kaikissa kunnissa poikkeustilanteesta huolimatta.

Hoitotarvikkeita ei saa noutaa sairaana tai flunssaoireisena. Riskiryhmäläisten hoitotarvikkeiden nouto mieluiten läheisen tai muun terveen henkilön toimesta. Annettavien hoitotarvikkeiden määrä katsotaan aina yksilöllisen tarpeen mukaan.

Apuvälinelainaamot

Keuruun terveysaseman apuvälinelainaamo on auki normaalisti. Apuvälineitä ei saa noutaa sairaana tai flunssaoireisena. Jos olet flunssainen, ota puhelimitse yhteyttä lainaamoon. Riskiryhmäläisten hoitotarvikkeiden nouto mieluiten läheisen tai muun terveen henkilön toimesta.

Suun terveydenhuolto

Suun terveydenhuollon hoidon tarpeen arviointi ja asiakaspalvelu p. 014 269 0333 toimii normaalisti:

• Kiireellisissä asioissa arkisin klo 8–10
  • Kiireettömissä asioissa arkisin klo 10-16

Potilaita, joiden vastaanottoaikoja on jouduttu koronatilanteen vuoksi perumaan, on alettu kutsumaan vastaanotolle henkilökohtaisesti. Jonojen purkuun menee kuitenkin useita kuukausia, joten maltathan odottaa yhteydenottoa.

Hoitokäynneillä painotetaan omahoidon ohjausta, joka on oleellista hoidon onnistumisen ja hoitotuloksen kannalta. Hoitoon saa tulla vain terveenä, joten peru aika, jos olet sairas. Mukana saa olla korkeintaan yksi saattaja, jotta hoitolan tilat eivät ruuhkaannu ja turvavälit säilyvät.

Sairaalat

Seututerveyskeskuksen sairaalaosastojen toiminta on palautettu normaaliksi, sillä poikkeuksella, että Joutsan alueen sairaalahoitoa tarvitsevat infektiopotilaat hoidetaan Laukaassa.

Vierailu sairaalaosastoilla on jälleen sallittu henkilökunnan kanssa erikseen sovittaessa. Vierailuissa noudatetaan sairaanhoitopiirin ohjeita.

Neuvolat

Neuvoloissa tehdään normaaleja tarkastuksia, joihin asiakkaat kutsutaan puhelimitse. Sähköinen ajanvaraus ei ole toistaiseksi käytössä.

Jos epäilet tartuntaa tai saat akuutin flunssan oireita

• Tee sähköinen oirearvio tai soita omalle terveysasemalle ja toimi annettujen ohjeiden mukaan. Lääkäri arvioi näytteenottotarpeen tilannekohtaisesti.

• Huolehdi riittävästä etäisyydestä muihin ihmisiin, jos liikut kodin ulkopuolella.
  • Suojaa suusi ja nenäsi kertakäyttönenäliinalla, kun yskit tai aivastat. Laita käytetty nenäliina välittömästi roskiin. Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta puserosi hihan yläosaan, älä käsiisi.
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Pese käsiä vedellä ja saippualla ainakin 20 sekunnin ajan. Jos niitä ei ole saatavilla, käytä alkoholipitoista käsihuuhdetta. Älä koskettele silmiä, nenää tai suuta, ellet ole juuri pessyt käsiäsi.

• Jos sinulle tulee vakavia oireita, kuten hengenahdistusta tai yleistilasi laskee, tai kyseessä on pieni lapsi, ota puhelimitse yhteyttä omalle terveysasemalle (Keuruun ja Haapamäen vastaanottojen yhteystiedot). Terveysasemien ollessa kiinni, soita päivystysapuun 116 117. Toimi puhelimitse annettavien ohjeiden mukaan. Yhteydenotto etukäteen on välttämätön, jotta sairastunut ei levittäisi tautia terveysasemalla tai yhteispäivystyksessä.

Uuden koronaviruksen tyypilliset oireetTHL koronaviruksen oireet

Koronavirus aiheuttaa äkillisen hengitystieinfektion.

Oireita voivat olla yskä, kurkkukipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut ja päänsärky.

Keuruun terveyskeskuksen ja päivystyksen yhteystiedot

Keuruun terveysaseman vastaanotto

Puhelinpalvelu arkisin klo 8–16

Keuruun päivystys

Keuruun ilta- ja viikonloppupäivystys

Ma–to klo 16–18
Pe klo 15–18
Viikonloppuisin ja pyhäpäivinä klo 10–16

Seututerveyskeskuksen Keuruun terveysaseman verkkosivut

______________________________________________________

Kiinassa käynnistyi alkuvuonna uuden koronaviruksen aiheuttama COVID-19 -tartuntatautiepidemia. Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronavirusepidemian pandemiaksi 11.3.2020.

Seututerveyskeskus kehottaa kuntalaisia seuraamaan ajankohtaista koronavirustilannetta tämän tarpeen mukaan päivitettävän uutisen lisäksi seuraavista luotettavista lähteistä: