Ajankohtaista koronaviruksesta (päivitetty 30.3.)

Yllä olevasta linkistä avautuu tilanteen mukaan päivitettävä uutinen, joka listaa ajankohtaisimmat tiedot koronatilanteen aiheuttamista järjestelyistä Seututerveyskeskuksessa.

Alla uutisen tiedot keuruulaisille suunnatusti valikoituna:

Vastaanotot

Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen ajan Seututerveyskeskuksen terveysasemilla keskitytään vain välttämättömään hoitoon erityisesti riskiryhmään kuuluvien kuntalaisten tartuntojen ehkäisemiseksi. Potilaiden asioita hoidetaan mahdollisimman pitkälle etätyömenetelmin, jotta voidaan vähentää ylimääräistä liikkumista terveysasemilla ja pienentää tartunnoille altistumisen riskiä.

Ota siis aina etukäteen yhteyttä ennen kuin saavut terveysasemalle!

Tartuntariskin minimoimiseksi terveysasemilla on erotettu hengitystieinfektio-oireisten potilaiden vastaanotto muista potilaista. Vastaanotolle tullessasi noudata siis puhelimitse saamiasi ohjeita sekä alla olevia oireidesi mukaisia kulkuohjeita.

Infektiovastaanotto hengitystieinfektio-oireisille

Keuruu, Multia, Petäjävesi: Infektiovastaanotto Keuruun terveysasemalla, kulku ainoastaan ensiavun sisäänkäynnin kautta.

Kiirevastaanotto muille

Keuruu, Multia: Kiirevastaanotto Keuruun terveysasemalla, kulku ainoastaan Keuruun terveysaseman pääsisäänkäynnin kautta. Multian terveysasema ja Haapamäen sivuvastaanotto ovat toistaiseksi suljettu.

Kiireettömät asiat

Yhteydenotto tarvittaessa sähköisten asiointipalvelujen kautta. Kiireettömiä asioita hoidetaan mahdollisuuksien mukaan sähköisesti, puhelimitse tai etävastaanotoilla. Mahdollisista jo sovittujen vastaanottoaikojen peruutuksista tai muutoksista ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti.

Hoitotarvikejakelu

Hoitotarvikejakelu jatkuu kaikissa kunnissa poikkeustilanteesta huolimatta.

Hoitotarvikkeita ei saa noutaa sairaana tai flunssaoireisena. Riskiryhmäläisten hoitotarvikkeiden nouto mieluiten läheisen tai muun terveen henkilön toimesta. Annettavien hoitotarvikkeiden määrä katsotaan aina yksilöllisen tarpeen mukaan.

Apuvälinelainaamot

Kaikki Seututerveyskeskuksen alueen apuvälinelainaamot ovat auki normaalisti. Apuvälineitä ei saa noutaa sairaana tai flunssaoireisena. Jos olet flunssainen, ota puhelimitse yhteyttä lainaamoon. Riskiryhmäläisten hoitotarvikkeiden nouto mieluiten läheisen tai muun terveen henkilön toimesta.

Suun terveydenhuolto

Hengitystieinfektio-oireisten potilaiden suun päivystykselliset säryt hoidetaan iltapäivisin Seututerveyskeskuksen suun erikoishoidon yksikössä Jyväskylässä.

Kiireellinen muiden potilaiden suun hoito tehdään Joutsan, Keuruun ja Laukaan hammashoitoloissa.

Kiireettömissä asioissa ota mieluiten yhteyttä vasta koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen rauhoituttua.

Sairaalat

Seututerveyskeskuksen alueen hengitystieinfektio-oireisten sairaalahoitoa tarvitsevien potilaiden hoito keskitetään Laukaan sairaalaan.

Seututerveyskeskuksen alueen muut sairaalahoitoa tarvitsevat potilaat hoidetaan Joutsan ja Keuruun sairaaloissa.

Vierailu sairaalaosastoilla on kielletty tartuntariskin minimoimiseksi. Hoidon kannalta välttämättömät vierailut ja saattajat sovitaan henkilökunnan kanssa erikseen.

Neuvolat

Välttämättömät tarkastukset oireettomille (ei hengitystieinfektio-oireisille) tehdään 23.3. lähtien alueittain seuraavissa neuvoloissa:

Keuruu, Multia, Petäjävesi: Keuruun neuvola (oma sisäänkäynti)

Koronaneuvontapuhelin

Seututerveyskeskuksen sairaanhoitaja vastaa asiakkaiden koronaan liittyviin yleisiin kysymyksiin puhelimitse arkisin klo 8–16 sekä viikonloppuisin ja pyhinä klo 10–15 numerossa050 475 3609. Jos puhelin on varattu, sinulle soitetaan takaisin.

Jos epäilet tartuntaa

• Tee sähköinen oirearvio ja toimi sen antamien ohjeiden mukaan.

• Pysy kotona taudin leviämisen välttämiseksi. Kaikki flunssan oireet hoidetaan nyt kotona riippumatta siitä, oletko matkustanut tai muutoin altistunut koronavirukselle. Sairausloma kirjoitetaan tarvittaessa puhelimitse.
  • Suojaa suusi ja nenäsi kertakäyttönenäliinalla, kun yskit tai aivastat. Laita käytetty nenäliina välittömästi roskiin. Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta puserosi hihan yläosaan, älä käsiisi.
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Pese käsiä vedellä ja saippualla ainakin 20 sekunnin ajan. Jos niitä ei ole saatavilla, käytä alkoholipitoista käsihuuhdetta. Älä koskettele silmiä, nenää tai suuta, ellet ole juuri pessyt käsiäsi.

• Jos sinulle tulee vakavia oireita, kuten hengenahdistusta tai yleistilasi laskee, tai kyseessä on pieni lapsi, tee kotona sähköinen ajanvarauspyyntö/oirearvio tai ota puhelimitse yhteyttä omalle terveysasemalle (Keuruun ja Haapamäen vastaanottojen yhteystiedot). Terveysasemien ollessa kiinni, soita päivystysapuun 116 117. Toimi puhelimitse annettavien ohjeiden mukaan. Yhteydenotto etukäteen on välttämätön, jotta sairastunut ei levittäisi tautia terveysasemalla tai yhteispäivystyksessä.

Uuden koronaviruksen tyypilliset oireetTHL koronaviruksen oireet

Koronavirus aiheuttaa äkillisen hengitystieinfektion.

Oireita voivat olla yskä, kurkkukipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut ja päänsärky.

Keuruun terveyskeskuksen ja päivystyksen yhteystiedot

Keuruun terveysaseman vastaanotto

Puhelinpalvelu arkisin klo 8–16

Keuruun päivystys

Keuruun ilta- ja viikonloppupäivystys

Ma–to klo 16–18
Pe klo 15–18
Viikonloppuisin ja pyhäpäivinä klo 10–16

Seututerveyskeskuksen Keuruun terveysaseman verkkosivut

______________________________________________________

Kiinassa käynnistyi alkuvuonna uuden koronaviruksen aiheuttama COVID-19 -tartuntatautiepidemia. Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronavirusepidemian pandemiaksi 11.3.2020.

Seututerveyskeskus kehottaa kuntalaisia seuraamaan ajankohtaista koronavirustilannetta tämän tarpeen mukaan päivitettävän uutisen lisäksi seuraavista luotettavista lähteistä: