Error while rendering logo particle.

Ruokavirasto on antanut 13.5.2020 uudet ohjeet, joiden mukaan kunnalliset eläinlääkärit voivat jälleen alkaa hoitaa pieneläimiä normaalisti. Vastaanotolla noudatetaan yleisiä annettuja hygieniaohjeita etäisyyksistä, aivastamisesta , yskimisestä ja käsien pesusta. Eläimen voi tuoda vastaanotolle vain yksi oireeton tuoja.

Tiedote 20.5.2020 eläinlääkäripalveluista koronavirus COVID-19 –erityistilanteessa

Keurusselän alueella (Jämsä, Keuruu, Kuhmoinen, Mänttä-Vilppula, Ruovesi, Virrat) otetaan käyttöön Ruokaviraston 13.5.2020 päivitetyt ohjeet kunnallisten eläinlääkäripalvelujen kriittisten tehtävien turvaamiseksi koronavirus COVID-19-erityistilanteessa. Ohjeiden tarkoituksena on vähentää väestöön kohdistuvaa tartuntapainetta.

Ensisijaisesti hoidetaan

• kiireelliset tuotantoeläinsairaudet
  • kaikkien tuotantoeläinten hedelmällisyyshoidot ja vasikoiden nupoutukset hoidetaan resurssien mukaan
  • terveydenhuoltokäynnit pyritään tekemään valtakunnallisten terveydenhuolto-ohjelmien ohjeistuksen mukaisesti

Tilakäynneillä ainoastaan välttämättömät henkilöt osallistuvat eläimen hoitotapahtumaan. Henkilöt, joilla on koronavirus -tartuntaan viittaavia oireita, eivät voi olla paikalla hoitotapahtumassa.

Seuraeläinvastaanottotoiminnassa

• Palataan normaaliin vastaanottoon
  • huomioidaan yleiset käsienpesuohjeet ja ohjeet yskimisestä ja aivastamisesta
  • vain yksi henkilö tuo eläimen vastaanotolle
  • eläimen tuojalla ei saa olla tartuntaan viittaavia oireita
  • asiakkaat odottavat ulkotilassa, mikäli mahdollista

Ohjeistusta tullaan päivittämään eläinlääkintähuollon resurssien riittävyyden mukaan.

Lisätietoja antaa ympäristöterveyspäällikkö Anne Vornanen, puh. 0400 328 322 tai sähköp. Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.