Keuruu - etusivu

Vuoden 2021 kuntavaaleissa Keuruulla valittiin 14 uutta kaupunginvaltuutettua. Nykyisistä valtuutetuista jatkaa 17, ja valtuustosta putosi tai ei lähtenyt ehdokkaaksi yhteensä 18.

Syksyllä 2020 Keuruulla päätettiin pienentää valtuuston kokoa siten, että 1.8. alkavasta valtuustokaudesta lähtien valtuuston koko on 31 paikkaa. Entinen valtuuston koko oli 35 paikkaa.

Ääniharavat

Keuruun ääniharavat olivat SDP:n Markku Puro 255 äänellä, Keskustan Saara Kässi-Jokinen 171 äänellä ja Kokoomuksen Emilia Koikkalainen 161 äänellä.

Keskustalle 8 paikkaa

Suomen Keskustan (KESK) valtuutetut ovat agrologi (amk), maanviljelijä Saara Kässi-Jokinen 171 ääntä, sijaispappi Lauri Oinonen 130, toimitusjohtaja Petri Tuominen 119, sairaanhoitaja, kotihoidonohjaaja Nina Voutilainen 115 (uusi), tiedetilallinen, eläkeläinen Kari Kotiranta 79 (uusi), aluepalomestari Mika Huuskola 75, maanviljelijä, eläkeläinen Kalle Kuusimäki 73 (uusi) sekä rakennusmestari Seppo Väliaho 68 (uusi).

Sosiaalidemokraateille 8 paikkaa

Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen (SDP) valtuutetut ovat lääkäri, eläkeläinen Markku Puro 255 ääntä, edustaja, yrittäjä Maija Kajosmäki 129, toimistosihteeri Leena Laurila 127, sähköasentaja Henry Träff 110, puhdistamonhoitaja Ari Kakkuri 91, kirjatyöntekijä Risto Nieminen 49, eläkeläinen Arto Tulonen 46 (uusi), sekä toimistosihteeri Minna-Leena Pessinen 43.

Perussuomalaisille 5 paikkaa

Perussuomalaisten (PS) valtuutetut ovat kunnossapitoasentaja Harri Oksanen 135 ääntä, yrittäjä Hannu Rantanen 78, ensihoitaja, korkeakouluopiskelija Joonas Röppänen 67, insinööri eläk. Tuomas Heinonen 52 (uusi), sekä kuntatekniikan insinööri, rakennusmestari Marko Riihimäki 51.

Kokoomukselle 4 paikkaa

Kansallisen Kokoomuksen (KOK) valtuutetut ovat yrittäjä, huopakauppias Emilia Koikkalainen 161 ääntä, FM Jyrki Leijala 152 (uusi), yrittäjä Tapani Paasu 74 (uusi), sekä toimitusjohtaja, yrittäjä Petri Hämeenniemi 61 (uusi).

Kristillisdemokraateille 3 paikkaa

Suomen Kristillisdemokraattien (KD) valtuutetut ovat isännöitsijä Simo Jämsä 72 ääntä (uusi), pastori Onni Haapala 69, sekä diplomiurkuri Matti Pesonen 62 (uusi).

Vihreille 2 paikkaa

Vihreän liiton (VIHR) valtuutetut ovat yrittäjä Taija Santamäki 74 ääntä (uusi) ja kauppatieteiden maisteri Anna Saastamoinen 63 ääntä (uusi).

Vasemmistoliitolle 1 paikka

Vasemmistoliiton (VAS) valtuutettu on sairaanhoitaja, eläkeläinen Jukka Huisman 52 äänellä (uusi).

Vertailu vuoden 2017 vaalitulokseen

Uuden valtuuston kokoonpano:

Keskusta 8 paikkaa (-2),
SDP: 8 paikkaa (-3),
PS: 5 paikkaa (+1),
Kok: 4 paikkaa (0),
KD: 3 paikkaa (-1),
Vihr: 2 paikkaa (+1),
Vas: 1 paikka (0).

Uuden valtuuston keski-ikä on noin 57 vuotta, joka on noussut hieman vuodesta 2017, jolloin keski-ikä oli n. 50 vuotta. Miehiä nyt valitussa valtuustossa on 23 (74 %) ja naisia 8 (26 %), kun v. 2017 miehiä oli 24 (69 %) ja naisia 11 (31 %).

Äänestysprosentti Keuruulla oli 54,5, mikä on alhaisempi kuin edellisissä kuntavaaleissa vuonna 2017, jolloin äänestysprosentti oli 60,7.

Tarkempia vertailulukuja löydät mm. Ylen kuntavaalien tulospalvelu -sivustolta (yle.fi) tai oikeusministeriön vaalien tieto- ja tulospalvelu -sivustolta (vaalit.fi)